Sådan laver du en god forside på dit website

Sådan laver du en god forside på dit website

En struktureret og kreativ forside har en stor betydning for den potentielle kundes time on page og kundeoplevelse. Det kan derfor godt betale sig at gøre lidt ekstra ud af designet på din forside. Men hvad er en god forside? Det vil vi besvare i denne artikel.

Brugervenlighed er det vigtigste

Når du skal opbygge en god forside, er det vigtigt, at du altid har brugervenligheden i tankerne. Brugervenligheden er det, der vil øge kundens time on page, og kundens interesse i dine produkter. Kunden skal hurtigt og nemt kunne navigere rundt på dit website.
En god ide kan derfor være at have produktkategorierne placeret på forsiden, da det er det mest essentielle. En god tommelfingerregel er, at der ikke skal være mere end 3 klik hen til den ønskede information.

Fremhæv dit budskab “above the fold”

Indenfor få sekunder finder kunden ud af, om denne hjemmeside virker interessant eller ej. Hvilken side vægtskålen drejer, bestemmer om personen bliver på websitet eller trykker tilbage. Derfor handler det om at fremhæve hovedbudskabet i den øverste del af forsiden, så du sikrer en øjeblikkelig opmærksomhed på budskabet. I den øverste del af websitet, er det også vigtigt at klargøre, hvad dit website handler om, da det giver en dårlig kundeoplevelse, hvis man ikke indenfor få sekunder, kan identificere hvilken virksomhed, der er tale om.

Dit design skal afspejle dine produkter

Når du skal lave en et godt website, er det meget vigtigt, at designet og farverne afspejler, det du sælger. Hvis du for eksempel sælger brystforstørrende operationer eller botox behandlinger, skal du prøve at ramme en lys og klinisk fremstilling af dit website, da dette virker mere troværdigt og professionelt. Hvis du derimod sælger kosttilskud eller helseprodukter, er det en god ide at fremhæve grønlige toner, da det signalerer sundhed og natur. Helsebixen er en virksomhed som sælger kosttilskud og sunde fødevarer, og derfor er deres design også meget præget af de grønlige nuancer.

Benyt dig af call-to-action

Call-to-action er et tekstykke, der direkte fortæller kunden, hvad vedkommende skal gøre. Det behøver ikke at være så aggressivt som ”køb det her”. Det kan sagtens også være en opfordring til at deltage i en konkurrence, tilmeldelse til nyhedsbrev eller en boks der opfordrer til at lægge produkterne i indkøbskurven. Disse call-to-action vil guide kunden rundt på websitet, og de er hammervigtige, hvis du vil have flere konverteringer.
Dog skal du passe på med for mange call-to-action elementer, da det hurtigt kan virke forstyrrende for kunden.

Forhåbentligt kunne du bruge disse tips som inspiration, når du selv skal lave din egen forside.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.