Sådan laver du en god søgeordsanalyse

Sådan laver du en god søgeordsanalyse

 

Forinden man igangsætter sit annonceringseventyr på en af de store søgemaskiner, hvad end det er Bing, Google eller Yahoo, er det altid fordelagtigt at lave en søgeordsanalyse. Denne analyse er til for at finde frem til de ord, som det vil være mest profitabelt for en virksomhed at annoncere på. Det er et forarbejde, der gør fundamentet for annonceringen robust og at man hermed kan være forsikret om, at der er potentiel værdi at hente i de søgeord, man har fundet frem. Alternativet, som er en eksperimenterende fremgangsmåde, kan være det samme som at smide penge ud af vinduet, hvilket er grunden til, at man bør lave et solidt forarbejde.

 

Undersøg markedet

 

Når man begynder at annoncere på en søgemaskine, er det i princippet det samme som at lave en market entry på et marked, hvor dagsordenen er en anden, end hvad man er vant til. Derudover kan man risikere at være oppe imod konkurrenter, som man ikke har konkurreret mod før. Af disse grunde er det vigtigt, at man undersøger, hvordan dette marked bedst muligt kan penetreres. I denne sammenhæng går dette altså ud på at foretage søgninger på søgeord, som man selv har tænkt sig at annoncere på. På denne måde kan man finde ud af ved hvilke søgninger, hvor der er rift og de gode placeringer i søgeresultatet og hvor der ikke er.

Ved at undersøge markedet har man ydermere mulighed for at finde ”huller”, som øvrige annoncører har overset, og som derfor vil åbne store muligheder. Det kan være, at man som Boligportal.dk er en platform for boliger og finder et relevant søgeord som ”billig lejebolig”, som har meget volumen (antal søgninger), men som der ikke er mange andre, der annoncerer på. Budgettet til dette søgeord kan med denne indsigt sættes højt, således at man etablerer en stærk position i søgeresultatet på en sådan søgning.

 

Prioriter dine søgeord

 

Når man så har undersøgt markedet for søgeord og fundet frem til, hvilke man vil annoncere på, kan man med fordel opliste dem alle for dernæst at prioritere dem. Dette kan eventuelt gøres i et Excel ark, hvor man har søgeordene i en kolonne og informationer om dem i kolonner ved siden af. Disse informationer kunne eksempelvis være antal søgninger om måneden på det givne søgeord. Det man kan gøre med en sådan information er dernæst at filtrere søgeordene ud fra, hvilke der har flest søgninger.

Ved at gøre som førnævnt kan man danne sig et overblik over, hvilke af søgeordene, som skal budgives højst og har størst potentiale for at skabe et godt afkast og hvilke, der er mere overflødige. Dette er altså med til at skabe struktur og giver et overblik over, hvor der er mest værdi at hente.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.