Sådan opsætter du en effektiv retargeting kampagne
Når du annoncerer på Facebook kommer du efterhånden ikke uden om retargeting. Netop retargeting har nemlig for tusindvis af virksomheder vist sig at være den ultimative måde at skrue op for salget på.
Hovedårsagen skal blandt andet findes i en gammel kending indenfor traditionel markedsføring – nemlig at man i gennemsnit skal eksponeres syv gange for et produkt, førend at man har taget endeligt stilling til, hvorvidt man som forbruger er i markedet for et givent produkt eller en tjeneste.
Og netop her egner retargeting sig helt ideelt, da det er en særdeles god mulighed for at eksponere interesserede forbrugere for sit produkt eller sin tjeneste et givent antal gange.
Opsæt din Facebook pixel
Når du skal lave retargeting på Facebook er din pixel helt essentiel, da det er denne, som gør at du kan målrette tidligere besøgende med produkter, som de har kigget på under besøget på din hjemmeside.
I forbindelse med opsætning af din Facebook pixel bør du også opsætte konverteringssporing på din hjemmeside, så kan følge med i, hvor stor en del af dit samlede salg som kan føres tilbage til den annoncering du har lavet på Facebook og/eller Instagram.
Opsæt kategoribaseret eller dynamisk retargeting
Alt efter hvilket specifikt produkt eller service du sælger, kan der være forskellige måder at opsætte din retargeting kampagne på. Blandt de mest anvendte måder, er der kategoribaseret retargeting og dynamisk retargeting.
Forskellen på de to former for retargeting er, at dynamisk retargeting kræver oprettelsen af et produktkatalog, som kan overføres til Facebook. Derimod kræver kategoribaseret retargeting i stedet, at du URL-inddeler din hjemmeside efter kategorier.
De fleste e-commerce virksomheden benytter sig af dynamisk retargeting, da det har den fordel, at du kan målrette din målgruppe med præcis de produkter, som de har set på under deres besøg på din hjemmeside.
Men hvis du ikke er en e-commerce virksomhed og i højere grad sælger en service eller lignende, så kan kategoribaseret retargeting være den mest optimale måde at lave retargeting på. Eksempelvis har Ihero.dk lavet en kategoribaseret retargeting kampagne til reparationer af iPhone, hvormed de målrettede alle med et behov uanset telefonens model.
Den anden del af retargeting
Ud over at målrette personer som har besøgt din hjemmeside, kan du lave retargeting i form af personer, som har besøgt dine sociale profiler på Facebook eller Instagram, eller som tidligere har tilmeldt sig dit nyhedsbrev. Kendetegnende for denne form for retargeting er, at man målretter personer, som på den ene eller anden måde har stiftet bekendtskab med virksomheden.
Når man laver denne form for retargeting, skal man dog selvfølgelig huske på, at man ikke længere kan gøre det på produktniveau men i højere grad på brandniveau.
Det skal dog understreges, at denne form for retargeting er et super godt supplement til de andre former for retargeting, da du på denne måde holder potentielle kunder ved ilden i forhold til dine produkter eller services.
Når du efterhånden har fået opsat et godt flow af retargeting annoncer, kan du begynde at undersøge mulighederne for at lave push annoncering.